måndag 25 maj 2009

Folkpartiet gör skillnad även i Monaco

Kanske inte i Monaco, men ändå, ha ha. Dessa dagar i detta land fyllt av pengar, pengar, önskan av pengar, lite till pengar och ett underbart väder börjar jag nu smälta mina intryck. Och tro mig - jag har intryck. Jag vet ännu inte om det är goda avtryck, men eftersom jag lever efter mottot "slumpen är ingen tillfällighet" så tror jag att det blir goda avtryck inom kort. Det som slår mig först när jag kommer in över det lilla furstendömmet, Monaco, är att det är ett gidder av höghus. Höga hus med plats för massor av folk, inte alls så där mysigt med privata, franskpitoreskahus längs med klippkanterna, som vilade inne i min Eye-brain (I-brain)
Men jag förstår affärskonceptet. För det är verkligen ett affärskoncept. Massa bra saker som händer fast INGEN i landet betalar skatt! E du mä?!

Exempel 1. Bussen kostar endast 1 euro - och på själva finaldagen i Formel Ett - då var bussen gratis, för då kunde den inte åka där den brukar - mycket gentilt Monaco - TACK!

Exempel 2. Poliser poliser poliser - överallt var dom.

Nått jag ogillade både när jag var där och nu när jag är här är alla hundbajasar. TROTS ATT HUNDPÅSARNA ÄR GRATIS! Men jag tror att om Monaco började ta 2 eruo i betalning för hundbajspåsarna så skulle varenda en plocka bajs - rikast hund har renast bajs - eller nått...
Förutom hundbajsen så är det ett otroligt rent land. Denna helg jag var där var det fest, fest, fest. Men varje morgon var det rent, rent, rent. Gick inte att se tillstymmelse till fest. Jo, nu ljuger jag - jag såg när killarna gick från festen vid 10 på morgonen....

Nä, nu ska jag smälta mer för vissa saker som Monaco har kan vi skaffa i LKPG också. Vi har en liten liten liten grundplåt där vi som invånare kan få mycket mycket mycket, det grämer mig nämligen enormt med nedskärningarna som jag anser att vi inte behöver göra. Om vi bara vågar vara lite mer Monaco....men då behöver vi lite tuffare klimat i Stadshus AB...

Jag gillar havet, stranden, maten och möjligheterna i Monaco. Det var mycket backar så möjligheter till motion uteblev absolut inte. Jag gillar all utsikt - den fanns överallt!

Jag gillar inte de plastikopererade tanterna. Jag gillar servispersonalen på Caféet - de försökte förstå och vi försökte prata.

Jag gillar gamla stan - där var det lugnt och skönt. Jag gillar inte där ner...där alla båtar låg...det stressade mig eller det var nog musiken och dunket. Båtarna var jättefina. Stora som höghus. En 27 fotare var som en eka i jämförelse. Mycket bisarr känsla infann sig hos mig.

Jag gillar alla glada människor som njöt och jag ogillar de tjuriga. Jag gillar kineserna på bussen som var förvirrade och jag gillar verkligen de tre damerna på bussen som försökte prata med oss - men deras franska gick så fort....men vi nickade medhållsamt - de log....

Överlag så tror jag att jag ger Monaco som land en trea. Det kunde ha blivit en fyra eller tvåa. Jag kan verkligen inte, än, bestämma om jag gillar eller ogillar landet. Ge mig några dagar, för det var verkligen mycket och nya intryck som infann sig i min lilla kropp.

Värdparet skötte sig galant - men det gör de oavsett var de bor, det har liksom inget med landet i sig att göra. Och det är kanske där mina inre krockar kommer in....låt mig fnula lite till så bloggar vi om Monaco-känslan lite längre fram - för jag vet att jag gjorde skillnad även i Monaco.

//Var glad

1 kommentar:

  1. Du passade inte alls in i Monaco. (Förutom cowboyhatten och de högklackade)
    Du var dig själv...och helt perfekt, i mina ögon.
    Vilken annan vinkar "Hej" till förbipasserande bilar?
    Stay in that way!/M

    SvaraRadera