måndag 18 maj 2009

Mer praktikplatser

Lyssnade på ett gäng ungdomar i samband med en idrottsaktivitet. De lämnar sina utbildningar om några dagar, elever både från teoretiska och praktiska utbildningar. Några har jobb i sommar, dock inte inom området de utbildade sig i, men majoriteten har inte några jobb alls. Några från bygg har inte ens skaffat sig den praktik som behövs för att få hela utbildningen klar.
Jag funderar, VAD är det som krävs?! Jag vet nämligen av högst personlig erfarenhet att restaurangvärlden bokstavligen skriker på att, i Linköping, förändra, förbättra och förtydliga praktiken för dessa elever. Men varför händer inget?!? VEM eller vilka sätter stopp när verkligheten kommer in i skolan?!

Jag skulle även vilja - för jag är övertygad om att fler företag skulle VILJA hjälpa till och ta emot praktikplatser - att vi öppnar ett "praktiktorg" Där elever, skola och företagsvärld möts. Ibland behöver nämligen även företag som INTE är frisör, restaurang, mekaniker, butik, bank, bygg etc också praktikelever för att se, känna och märka om denna person är lämpad i yrket.

Varför kan inte "praktiktorget" finnas för alla de elever som går ur skolan som 19 årig och när de är klara med sitt 21-åriga liv kan de lämna "praktiken" och större chans ha skapat sig ett jobb?
Istället för att de som 19-åring går ut i arbetslösehet och "välkomnas" av scocialbidraget?

Jag tror samhället förtydligar för både ungdomar och företagare om "praktiktorget" och praktiken får mer plats och jag är övertygad om att fler kommer att ha skapat sitt första jobb före 23 års ålder!

Så fram med fler praktikplatser för de mellan 19-21!

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar