måndag 1 februari 2010

Kommunala bolag, utifrån min uppsats.

Då är det dags att se vad jag kan presentera utifrån min uppsats om kommunala bolag i Linköpings kommun. Du som har följt mig under dessa månader vet att jag har en grundinställning som är negativ till just kommunala bolag. Den här uppsatsen har dock förändrat min inställning. Varför? Jo, för kommunala bolag är ett verktyg för politikerna att använda. Det handlar mer om att politiker och politiken måste lära sig att använda det på rätt sätt. Men vad är rätt sätt?

Min frågeställning i uppsatsen var "Kommunala bolag - ett laglöst land, en kommunal kassako eller ett smidigt politiskt verktyg"

Svaret jag kom fram till är att kommunala bolag är alla tre i ett. Som ett kinderägg. Kommunalråd/gruppledare i Linköping har en otrolig pragmatisk, resultatinriktad och nyttobetonad inställning till kommunala bolag. Det intressanta är att den nyttobetonande insällningen verkar varierar utifrån person och inte alltid ideologi.

Jag intervjuade ett kommunalråd/gruppledare i samtliga partier utom i Vänsterpartiet. Det berodde på att mail hamnade i fel inkorg. Innan detta uppdagades hade tiden sprungit i väg. Men det påverkar nog inte slutresultatet nämnvärt.

Okej, så här kan en sanning vara. Verkligheten möter politikern. Politikern tar hänsyn till sin ideologi, kommunens ekonomi och den demokratiska processen. Detta är faktorer som påverkar hur Linköpings politiker driver och förvaltar kommunala bolag. Och det spelar ingen roll om de är i majoritet eller opposition. Inget bolag får samma förklaring till varför de existerar i bolagsform.

Politikerna jag intervjuade är rörande överens att bolag är ett bra verktyg för effektivitet och och det är endast nyanser som påverkar hur bolagsstrukturen formas. Verkligheten som en kommunpolitiker möter i sin vardag är kanske inte så politiskt enkel som den vid första anblicken kan verka. För även om politikern anser att något borde göras ur ideologisk synvinkel, så är det ingen media-vänlig fråga. Ett kommunalråd menade på att "det är ingen fråga vi vinner valet på"

De intervjuade hade något skilda åsikter eller infallsvinklar på problemet med insyns. Aktiebolagslagen syddar ägarstrukturen vilket gör att kommuninvånaren inte har samma insynsmöjlighet i bolags- som i förvaltningsform. Det var spännande. Några hävdade å de bestämdaste att det inte existerade något sådant problem, medan något parti var väl medvetna över detta problem och ansåg att ägardirektiven borde tightas till.

Uppsatsen är lång. Jag tror jag lägger ut den på min hemsida, när den blir officiell den 19 mars. För det var så mycket småmysigt att läsa.

Själv så insåg jag att det är enklare att hålla på sin ideologi på nationell nivå i förhållande till kommunal nivå. På kommunnivå handlar det mycket om att få vardagen att gå ihop. Vara pragmatisk.

Även om jag fått en större förståelse till varför Tekniska Verken är viktig, så ser jag fortfarande att några av deras dotterbolag kan säljas. Framför allt den verksamhet som inte politikerna alltid visste att vissa bolag håller på med *ler stort*

Linköpings kommunala Fastigheter behöver få ett annat ägardirektiv, likaså måste Stångåstaden tänka till. Båda bolagen har ett socialt ansvar och det ansvaret får inte bli en klassfråga.

Jag var otroligt emot att vi skulle ha ett bolag som sysslade med bränslekonvertering på bilar. Idag har jag en annan infallsvinkel på det hela. Ja, jag kan se samhällsnyttan med en sådan verksamhet.

MEN, oavsett vilket bolag vi talar om och vilken verksamhet bolaget bedriver, anser jag att politiken behöver ett större metaperspektiv på verksamheten än jag upplever idag. Det behövs verka över gränserna, vilket kan glömmas bort. Och även politikerna i KF måste komma ihåg att arbeta mer och kanske oftare med ägardirektiven. Hur de olika bolagen handskas med olika situationer och tankar kan ha mer att göra med vem som sitter som VD i respektive bolag... eller har det med bolagsstyrelsen att göra? VD:n tänker ju först och främst bolag och politikerna i styrelsen har väl någon form av dubbeltänk...Det kanske får bli min nästa uppsats, den ska påbörjas här i dagarna.

Ja, ja, jag har ialla fall fått en mer pragmatisk inställning på kommunala bolag. Och en större kommunal förståelse. Och jag tycker att det är ruggit roligt med bolag som som ska möta den politiska världen.

Nä, nu ska jag duka. Barnen har lagat mat medan jag har bloggat. Jag älskar dem!

Kram å Karma

Rebecka

1 kommentar:

  1. Bra skrivet Rebecka, och det ska bli kul at läsa din uppsats!

    Kram Carina

    SvaraRadera