torsdag 4 februari 2010

Linköpingsteam kör VM-rally

Supersatsning med splitter ny SKODA Fabia S2000 med Pelle Sääv från Linköping i spetsen. Helt galet. Jag är så stolt över att Pelles gäng tar och får chansen att köra om VM-poäng. Och jag är gôrglad över att Linköping även representeras i detta idrottssammanhang.

Och det är inte vilket arrangemang som helst. För dig som inte kan rally måste bara fatta. Detta är stort. Pelle o Co ska tävla mot startfält i världsklass, Sebastian Loeb, Kimmi Raikkonen och Petter Solberg för att nämna några. Detta utgör ett mycket intressant evenemang i sig, men jag kommer till det lite längre ner.

Förare och ägare, Pelle Sääv, är som sagt från Linköping. Han är flerfaldig medaljör i rally-SM. Teamet, som det kallas i rallysammanhang, kommer i år att göra en riktigt häftig satsning. De börjar med det häftigaste direkt, svenska VM-rallyt, Rally Sweden.

Bilen då? Jo, det är en helt ny Skoda Fabia S2000, som är byggd av Skoda Motorsport i Tjeckien.
Hur hamnade de i Rally Sweden? Jo, teamet har fått ett så kallat wildcard till tävling. Det innebär att de tävlar om VM-poäng som alla de andra stora rallystjärnor. Och de tävlar i samma klass som de svenska förarna Patrik Sandell och PG Andersson.

Vad är då Rally Sweden? För att du ska få en bild så låt mig berätta. Rally Sweden, eller Svenska Rallyt som det kallas i folkmun, genomförs i Värmland och Dalarna mellan den 11-14 februari. Arrangemanget beräknas locka ca 250 000 åskådare på plats, samt 75 miljoner tv-tittare. Hajjar du hur mycket det drar till respektive stad?!!

Så oavsett om du gillar rally eller ej, så måste vi bara vara stolta över att Pelle Sääv och hans team gör något stort. För handen på hjärtat, hade du vågat satsa så mycket tid och pengar för att våga vara med i Svenska Rallyt. Jag hade inte vågat, därför är jag extra glad över att kunna lämna över en liten blomma i samband med pressvisningen på Cloetta Center i morgon. Och ja, jag hälsar från hela Folkpartigänget, för jag vet att Folkpartiet i Linköping gillar människor som vågar göra lite mer...

Kram å Karma

Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar