måndag 2 november 2009

Fler skattebetalare, trots min liberala grundvärdering

Nu sitter du kanske och funderar på hur tänker hon nu?! Vad är det för smart idé för att få fler skattebetalare? Jag misstänker än en gång att tanken slagt någon tidigare och av den orsaken bör det finnas en hake med min teori. Men låt mig prova den och se vad du tycker.

Lastbilar, husbilar och annan tung trafik sliter enormt på våra vägar i Sverige. Och jag förundras varje vecka över att vi, vi som i Sverige, tillåter all utländsk tyngre trafik på våra vägar UTAN att de behöver betala vägskatt! Varför?

I min enkla lilla värld bör vi skapa vägtullar på E4 och E6 för att kunna underhålla våra fina Europavägar genom Sverige.

När jag talade med några lastbilschaufförer om problemet höll de med mig, jag som trodde de skulle vara helt emot. De förklarade för mig att ett problem som uppstår med detta att inte utlandsregistrerade fordon behöver betala skatt är att de åkerier som tar in polska eller andra utlandsregistrerade lastbilar. Dessa åkerier undviker skatten helt och hållet. Och frågan är hur bra det är för våra svenska vägar?

Jag vet inte, jag är absolut inte någon expert, men när jag tänker lite och sen lite till, så får jag ändå inte ihop ekvationen. Det måste finns någon orsak till varför vi inte redan har vägskatt på utlandsregistrerade tyngre fordon. Kanske du kan förklara?!

Var rädd om dig, varandra o andra

//Rebecka

2 kommentarer:

  1. Kanske något för VTI i Linköping att brottas med?

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte att jag kan driva på de som har uppgiften att lösa medvborgarnas vardag, ska bara skaffa mig befogenheten att ligga på, så att säga...

    Magnus - jag kämpar på - så ser vi var vi landar!

    SvaraRadera