söndag 19 april 2009

Kommunala Bolag i Linköping

Företagspolitik och politik skapad för den lilla företagaren är avgörande för Linköping i sina expansionsmål. Det är det även för Sverige. Jag fokuserar först på Linköping idag….
Det är företagen som skapar tillväxt och arbetstillfällen. Politiken har länge koncentrerats på de större företagen. Och i Linköping fokuserar kommunen själv på att driva företag. Är det bra eller dåligt?

Fundera på vem det är som tar risken eller chansen till att skapa sin egen framtid. Vem är det som förverkligar de politiska expansionsmålen för vårt Linköping. Jo, det är de små och medelstora företagen, och det är de som ger vår stad arbetstillfällen. I Linköping ger vi inte den lilla och medelstora företagaren chansen att starta företag på en fri marknad. Vi politiker måste fokusera på att röja hinder för företagare. Personer som tar initiativ och risk att starta och driva företag bör inte mötas av byråkrati och hinder. Utan tvärtom, ges möjligheter och förutsättningar att växa. Gör vi det i Linköping?

Går dessa tankar emot mina tankar när jag profilerar mig som social-liberal. Nej, tvärtom. Företagspolitik är välfärdspolitik. Genom att riva hinder och skapa medvind kan vi se till att det blir enklare, roligare och mer lönsamt att driva företag. Det gynnar välfärdspolitiken i Linköping.
Företagare är människor som budgeterar med risker. Risker för att de vill förändra en produkt, en marknad och kanske till och med ett land. Dessa risker måste premieras. Det är företagarna som skapar förutsättningar för välfärd; de skapar jobb, de skapar skatteintäkter som ska gå till skola, vård och omsorg. För dessa människor är budgeten riktiga pengar, inga monopolpengar som en VD på ett av våra kommunala bolag uttryckte sig, när vi som partimedlemmar skulle förstå ekonomin när ett lån med ränta ”bara försvann”

Företagskakan har inte en viss storlek, den kan växa. Företagare tror på förändring som leder till förbättring. Jag tror på företagare. En företagare är inte alltid den du tror. För du vet väl att det är en person bakom företaget?
Och det kan vara just den människa som kommer från ingenstans utan pengar, men med en idé och en vision, denna människa satsar högt för att nå sina mål och sedan blir en av de viktiga medelstora företagen.
Hursom helst.
Linköpings Kommun har två val som jag ser det, kanske tre, men jag nämner två.
1) sälj de kommunala bolagen
2) skapa förutsättningar så att kommuninvånaren känner förtroende för våra bolagag
Om detta alternativ väljs MÅSTE staten ta sitt ansvar och se till att den kommunala marknaden fungerar och att spelreglerna följs. Kommunen ska inte bedriva bolag inom konkurrenskraftiga områden.

Menar jag att Linköpingsbon inte känner förtroende för kommunala bolag. Ja, det är det jag menar. Vilken irritation finns inte bland invånarna gällande vårt Tekniska Verken och dess VD’s olika uppdrag. Skapar det förtroende åt politiken? Finns det bara en kompetent person som kan vara VD på Tekniska Verken? Hur upplever idrottsverksamheter som får marknadsmässiga hyror från LKF, gentemot skolornas idrottshallar?

Vi behöver även i vår kommun anpassa den offentliga upphandlingen så att det passar och underlättar för de små företagen. Det ska jag blogga om en annan gång….

Nu ska jag försöka avsluta mina tankar – men det bubblar mycket i mig. I det stora hela handlar det om förtroendekapital i vår underbara stad. Där vår slogan är ”där idéer blir till verklighet” Hur verkligt är verkligt och för vem gäller slogan?

Jag anser inte att politiken bygger upp förtroendekapitalet idag. Jag anser att politiken i dag i Linköping vill vara med och driva företag – något som inte är en politisk uppgift. Dessutom handlar det om utifrån en nationalistisk synvinkel om alla dessa regler och krav som behöver förändras för de som tar chansen att skapa arbete för dig, mig och Sverige.

Vi har, i Linköping och i Sverige ett stort arbete framför oss för att värna och underlätta för dessa människor som skapar förutsättningar och arbete och därmed skatteintäkter som ska gå till skola, vård och omsorg. Och det är där som vi politiker ska lägga vårt krut. Se till att vår skola, vår vård och vår omsorg är den bästa i Sverige och i världen!

Låt företagare vara företagare hela vägen, så att deras idéer kan bli verklighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar