fredag 31 juli 2009

Mänsklig rättighet i Sverige

Är mänsklig rättighet i Sverige detsamma som i Irak? Yttrandefrihet och demokrati. Det är någonstans det vi har som grundläggande principer vad som är drägligt över att vara människa. Rent vatten är det en mänsklig rättighet, rent vatten som jag dricker eller det rena vattnet i badhuset - vilket är viktigast idag i Sverige?

Jag tror att vi kommit otroligt långt i vårat land och därför behöver fokusera på två saker. Förtydliga och förbättra lägsta nivån i Sverige, men framför allt behöver vi svenskar förstå att vi kan hjälpa till att påverka i de länder där det inte finns någon lägsta nivå. Här kan vi som individer och som land göra massor för andra. Därför är EU viktigare än någonsin. Därför är Sveriges ordförandeskap viktigare än någonsin.

Frågan är vilka frågor som verkligen kommer att dryftas runt bordet. Var ÄR det verkliga fokus? På ekonomin såklart och vår hemska världskris. Men något som jag vill berömma är sättet som regeringen, med Folkpartiets näringslivsfrågor, fått oss svenskar att faktiskt handla. Renoveringarna öka, även om husbyggandet sjunkit hjälper detta den lilla byggfirman och daglivaruhandeln ökade med 5%+ i juli månad jämfört med förra året. GRATTIS OSS! BRA JOBBAT!
Inte för att shopping och byggande är mänskliga rättigheter, så är det ändå ett HOPP som tänds. När hopp tänds kan under skapas. Energier sätts igång i överflöd och då,då kan vad som helst hända. Det blir liksom bara hjärnan som sätter gränserna...

Tillbaka till ursprungstanken. Vad är mänsklig rättighet i Sverige? Bredbandsnät i Norrland? Jag tycker inte det. Men är det en mänsklig rättighet att få bo var som helst i Sverige med samma förutsättningar? Jag tycker inte att samma förutsättningar finns någonstans - vi kan sträva efter de fysiska förutsättningarnas likhet, men det går att nå.
En kompis till mig sa en gång: "det är först när alla har samma förutsättningar som någon kan bli bäst" Jag gillar det uttrycket, MEN det kan inte gälla livet. Livet är ingen tävling.
Däremot drivs jag av att se till att så många som möjligt får samma information och verktyg, det skapar en möjlighet för individen att själv välja att göra vad den vill med kunskapen och sitt liv. Inga fyrkantiga lådor här inte!

Jag förbehåller mig alltså rätten att behandla alla olika, då alla är olika, det är dags för samhället att förstå och verka utifrån det.

Gör vad du vill med din dag - har du behov som inte är en mänsklig rättighet - så kan bara du själv se till att det blir verklighet. Jag tror på dig!


//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar