torsdag 16 juli 2009

Vart är välfärden påväg

och varför regaerar ingen? Jag väljer nu att skriva om välfärden i sig inom skolans värld. Jag kunde lika väl ha valt varför ingen reagerar för det gör mig minst lika förbannad. Men än en gång kommer vi beröra de kommunala monopolen - kanske är det dags att börja använda pengar där de behövs?

Idag finns det inte många kommuner som INTE ska spara in på sina verksamheter i skolans värld. Allt politiker ser är att budgeten inte går ihop. OM det nu är så att det måste sparas och gnetas in så kan vi väl vara så himla ärliga och verkligen berätta hur det är idag i skolvärlden för beslutsfattarna? För kom inte och säg att de VET hur illa vissa skolor har det? Och kom nu inte och säg "vaddå illa - vi har det så himla bra i våra skolor" Tänker du så - så har du nog inte levt en lärares liv eller varit elev på många år. Du har rätt i en sak med den tanken, men det var för länge länge sen...

Från och med i höst kommer vissa skolor inte längre att ge eleverna begagnade böcker. Från och med i höst så måste eleverna BETALA för de begagnade böckerna.
Två saker är fel anser jag: 1) för att bedriva god studieteknik bör du få stryka under och använda så många sinnen som möjligt - med begagnade böcker får du inte stryka under 2) ska vi i Sverige behöva BETALA för begagnade böcker i grundskolan?
Jag reagerar - jag vill agerar - vem bryr sig?

I många av dagens skolor delas A4-papper ut - läraren får inte lägga en hög med papper på en bänk och eleverna tar fritt hur många papper de behöver. Varför? Jo, eleverna har inget begreppp om att det kostar pengar, svarar en del mig. En annan lärare berättade att vi får inte ge dem mer än ett visst antal papper. Om sanningen ligger mittemellan så undrar jag om välfärd och fostran kan gå hand i hand?

Maten behvöer jag nämna den? Vi vet att det går att skapa mat som är god och kostar lika lite, men vi behöver hitta engagerad personal till skolköket! VAR FINNS DE? Och hur tänker politiker, rektorer och alla dessa ledningsmöten lösa skolmaten? Att inte alla föräldrar lyssnar, bryr sig och kanske till och med agerar, utifrån sina barns åsikter om den smaklösa maten är för mig ett under...

Vad har vi mer på agendan? Ja, vi kan väl offentliggöra hur det ser ut för den lärare som väljer att vara sk. arbetslagsledare" Att vara arbetslagsledare (AL)innebär att du ska se till att kommunikationen mellan ett lag lärare fungerar - både i gruppen, från rektor och lärare och tvärtom. Detta lägger de flesta AL lägger mellan 20-30 timmar i månaden utöver sin tjänst som lärare. Vad tjänar AL då? Oj, tänker du nu kanske. Det borde ju bli en så där 5000 extra varje månad, det är ju inget orimligt för 20 timmar extrajobb varje månad. Du som tänkte så, sätt dig ner. För nu kommer sanningen. En arbetslagsledare som gör sitt jobb, sliter hårt för att kommunikationen och gruppen ska få en fungerande arbetssituation och ÄR rektorns förlängda arm, tjänar 500 kronor före skatt Och ingen reagerar. Lärarkåren säger; ja, någon måste göra det.Själv vet jag inte om jag ska skratta eller gråta...

När lärarnas löner sattes jämfördes läraryrket med politikeryrket. Så är det inte idag - kan någon berätta för mig vad som hände, på riktigt!

Nä kära vänner - var är vår välfärd påväg? När ska vi börja använda våra skattepengar till det som ÄR välfärd? När ska vi böjra mjölka våra kommunala monopol på pengar som ska generera vinst i form av studenter som vill forska fram ny teknik? När i hela friden ska vi börja reagera och SAMTIDIGT agera på att vår välfärd inte längre är värd att kallas välfärd!

Ha en skön stund till nästa gång

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar