torsdag 3 december 2009

Svenskt näringsliv om konkurrens o valfrihet i Östergötland

Vilket tråkigt och korrekt inspirationsmöte om konkurrens och valfrihet i Östergötland jag var på idag. Östsam, Svenskt Näringsliv, SKL och Tillväxtverket hade arrangerat något som de kallade inspirationsmöte. Jag är ledsen, jag blev inte ett dugg inspirerad, mer frustrerad över att vi inte vågar kritisera oss själva.

Mötet var rubricerat till ett inspirationsmöte. Jag hörde bara information och de som var där för att låta sig inspirera och inspireras fick ställa frågor, två gånger ställdes obekväma frågor, men tyvärr kom inget svar. Jo, jag påpekade detta till en av arrangörerna när vi satt och åt lunch. Han höll med, han försvarade det inte. Bara förklarade att dessa människor ska jobba med varandra efter lunch. Så tråkigt. Inte konstigt att processen tar tid.

Okej, jag ska berätta från början. Östsam pratade om sitt, SKL om sitt, Svenskt Näringsliv om sitt och upphandklingchefen om sitt och regionschefen för ISS om sitt. ISS berättade om sina problem i upphandlingarna och en liten entreprenör passade på att fråga om kommunens ansvar att inte säga ja till upphandlingar som kostade 1 krona. Hon fick inget svar från upphandlingschefen, han sa högt att han trodde att hon ironiserade. Det gjorde hon inte. Det var hennes verklighet. Där fick jag min första ”vatten på min kvarn”

Företagarnas representant nosade lite på upphandlingar för kommunala bolag och undrade hur detta skulle skötas framöver. Inte heller han fick något svar. ”Vatten på min kvarn” nummer 2.

En entreprenör menade att det är märkligt att kommunen säger att vi är företagsvänliga, men att hon inte kunde ta det på allvar eftersom att hon endast kunde vara med på en upphandling om hon inte omsatte 50 miljoner eller mer.
HALLÅ! Omsätta 50 miljoner! Hur orimligt är inte det kravet för att få vara med?!

Så här är det i vår kommun Linköping: 87% av upphandlingsansökningar kommer inte längre än till steg ett i upphandlingsstegen pga att blanketten är fel ifylld. För mig är det ett stort fel på blanketten i det läget! Det är fel på attityden på tjänstemän som inte tar sitt civilkurage, sin kompetens och sin flexibilitet och lyfter luren och ringer dessa 87% människor och samtalar med dem!

Bäst med dagens sammankomst var att en tjänsteman säger att tjänstemännen måste engagera politiker i tjänstemännens vardag för att få bättre beslut. Låter käckt, men är det inte tvärtom också. Att tjänstemännen ska lära sig att se politikernas orsak till politiska beslut? Som en tvåvägskommunikation liksom…

Det talades om avknoppning. Det gillar jag. De talade om att kontrollen och uppföljningen i verksamheterna måste utvecklas och förbättras. Jag gillade att politiker och tjänstemäns ska lära sig att göra en omvärldsanalys innan de upphandlar. Svenskt Näringsliv eftersökte affärsmässig beteende i upphandlingarna. Hela vägen. Före, under och efter. Och kraven som ska ställas ska gå att fylla upp och det går bra att dela upp upphandlingsområden på flera små områden för att få fler
småföretagare i vården. Kakan går att göra större, fler får plats.

I Linköping gillar vi new public management, NPM. Processen sen 90-talet har utvecklat teorin till att det är okej med kommunala bolag. Jag gillar NPM-teorin i utmanarrättens- och upphandlingsversionen. Det som går att sköta i kommunala bolag kan skötas av marknaden på marknadens villkor. Avknoppning verkar vara en bra melodi så här 2009, nästan 2010.
Den åsikten har jag fram tills lagen för hybridbolag, som kommunala bolag kallas, förbättras. När jag får 2000 kryss så är detta en av de frågor jag ska driva i riksdagen. Kommunerna måste bli lösningsfokuserade utifrån sin ideologi när det gäller bolagsstrukturen och regeringen behöver hitta
förutsättningarna så kommunerna överlever på skatteintäkterna.

Kram å Kharma

Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar