lördag 26 september 2009

En flygorganisation flera landningsbanor


Tanken har säkert tänkts förrut av någon annan där ute i verkligheten. Men nu vill jag berätta hur jag tänker lösningen på flygplansfrågan i Östergötland som gör Norrköping, Linköping, Folkpartiet och Östergötland till vinnare.

Organisationsfrågor är viktigt för hela sturkturbilden. Även för flyg. Innan du läser vidare vill jag berätta att jag inte kan något om flygvärlden. Det närmaste jag kommit en flygorganisation är när jag varit kund hos ett flyplansbolag. Men jag förtår mig på organisation. Är det något jag missar pga min okunskap i flygplansvärlden är jag övertygad om att det går att hitta en kompromiss.

Det jag vill förbereda dig för är att öppna upp dina sinnen och låta dina tidigare valda sanningar få vänta utanför en stund, så kommer läsningen bli lite lättare.

Varsågod:

Prova nu att tänka tanken att Norrköping och Linköpings är landningsbanor, i stället för städer som ska driva flygplatser, hur känns den tanken. Fundera nu lite och låt dig förstå att det som just hände är ett stort steg i rätt rikting för att slippa flygplanskriget.

När det bildas ett bolag (helst okommunalt, men jag förstår om maktlystna inom politiken vill att kommunen ska vara med)som tar hand om landningsbanorna i Östergötland har vi kommit ännu ett steg närmare en lösning om flygplats i Östergötland.

Ett bolag som ser till att få många flygplansbolag som vill starta och landa i Östergötland som möjligt, skapar vi Sveriges största flygplats!

Linköping och Norrköping ses, som sagt, inte längre som städer utan som landningsbanor.
Vi skapar även möjligheter för entreprenörer att driva transporter mellan landningsbanorna. Och det skapas ett större flöde med människor i regionen.
Vi har också på ett naturligt sätt avdramatiserat stadsfrågan om vilken stad som ska vinna flygkampen, vi gör både Linköping och Norrköping till vinnare.

Och låt oss ta frågan ett steg till. Vad är det som säger att flygorganisationen inte vill driva Malmen i Linköping? Då har vi helt plötsligt tre landningsbanor! Givetvis måste det finnas sådana där flygledarorganisationer på varje flygplats - men den strukturen får bolaget ta hand. Politken ska skapa förutsättningarna där entreprenören ser möjligheterna.

Hade jag varit KLM eller SAS eller vilket bolag som helst och jag får möjlighet att ha fler landingstillfällen borde jag kunna få mer ekonomi i Östergötland. Men som sagt, jag kan inget om hur flygplansbolag drivs. Det jag ser är bara att det är dags att hitta en lösning innan KLM slutar flyga i Östergötland överhuvud taget.

Så, om du kan flygplatstänk och antagligen har din valda sanning i hur det fungerar där ute - berätta för oss - hur vill du se lösningen?!

En tanke som kommer till mig här och nu, är att låta det kommunala Marknadsbolaget bli FLYGORGANINSTIONSÄGARE. Då kan ju kommunen dra sig ur Marknadsbolaget och de tjänar sina egna pengar tillsammans med de stora företagen i vår region. Den tanken är inte färdigtänkt. Ville bara berätta att den kom som sagt, här och nu....

Nu ska jag åka och äta lite mat. Men jag hoppas vi får anledning att återkomma med frågan och lösningen snart. För processen får inte stanna upp bara för att det är val 2010. Det är nya tider nu och våra ramar om hur det alltid har varit är bara en vald sanning, vi kan välja nya sanningar.

KRAM PÅ DIG

//Rebecka

2 kommentarer:

  1. Organisations frågor är svåra. Med tanke på buller så borde inte flygplatser ligga i städer. Värst är när JAS flyger lågt över Linköping. Det kan ge bullerskador. Man ska inte behöva ha hörselskydd i centrala Linköping.

    Stefan Svensson

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan,

    Jag är med på ditt tänk och kan inte säga emot gällande ljud och hörselskador. När vi diskuterar flygplatser finns de många inputs som ska in i "svarta lådan" innan vi säger att vi inte ska ha flygplatser i städer. Och i Linköping finns det en historik gällande flyg som är viktig att ta hänsyn till i diksussionen. I diskussionen behöver vi även ta hänsyn till att vi mämniskor vill ha närhet och bekvämlighet även när det gäller att "ta flyget"

    Den fråga jag lyfter gällande flygplatsen är en lösning som skulle få slut på problemet om vilken stad som ska ha flygplatsen, Linköping eller Norrköping. Att vi vill ha en flygplats i Östergötland hoppas jag inte är frågan. Det ser jag som en självklarhet i processen om att regionen vill växa och i positioneringen mot storstäderna.

    Var rädd om dig Stefan

    //Rebecka

    SvaraRadera