söndag 6 september 2009

Svenskt Näringsliv bör undvika lagen




Vi måste se över turordnings reglerna i lagen om anställningsskydd. Svenskt Näringsliv skulle långsiktigt tjäna på att undvika att stödja sig på lagen samtidigt skulle detta hjälpa till att få en attitydförändring gentemot entreprenörernas chans och risktagande.

Turordnings reglerna säger att den som är sist anställd är först att gå vid uppsägningar, med vissa undantag. Denna regel medverkar till hög arbetslöshet bland invandrare och ungdomar. Den invaggar också till en falsk trygghet. Vem vågar chansa att byta jobb och markant öka risken för arbetslöshet? Och vantrivs du på ditt arbete höjs även sjukskrivningarna Vi är idag mer förtidspensionärer än företagare i vårt land.

Lagen är fylld med kryphål och det lilla och medelstora företaget gör allt för att hitta dem. Vi borde ta bort makten från stat och fack och istället låta individerna själva fatta sina ekonomiska beslut, men med väl utarbetade socialförsäkringar Svenskt Näringsliv borde stödja och verka för att lagstiftningen förändras. Eller är de oroliga för ett maktskifte?

Lagen kom till under Palmes röda tid. Då kunde det vara nyttigt med denna repost. Nu är det 2009 och samhället har förändrats en hel del. Vi, individer är mer kompetenta än någonsin, det är dags att staten visar att de litar på oss människor som skapar samhället.

Kram å Karma

//Rebecka

2 kommentarer:

  1. Det är fler saker som borde rivas upp, när det gäller fackets makt. Inte för att jag vill att arbetstagare ska bli rättslösa, utan för att facket faktiskt har stor del i att många står utanför arbetsmarknaden.

    Nio-till-fem-samhället passar inte alla. Det finns sådana som jag, som är utpräglade nattmänniskor. Tyvärr har ju facket bestämt att den tid på dygnet då jag är vaken är obekväm arbetstid. För vem? Inte för mig i alla fall. Det är ju på kvällar och nätter jag fungerar som bäst. De gånger jag vaknar tidigt är jag som en zombie större delen av dagen.

    Tänk också på alla med social fobi, koncentrationssvårigheter med mera. Ska de med social fobi sitta på en fullpackad buss/tunnelbana kl 7 på morgonen, och komma till ett kontor där det är massor med folk, och sedan på en lika fullpackad buss på vägen hem?

    Jag jobbar bäst när det inte är en massa människor runt mig. Jag behöver ha det lugnt och tyst, och gärna lite dämpad belysning/mörker.

    Alla yrken lämpar sig inte för arbete på kvällar/nätter, men många fler än bara serviceyrkena gör det. Låt mig ta ett exempel:

    Jag kan rätt mycket om datorer. Säg att jag och en med likvärdig kompetens söker samma jobb idag. Den andra kan jobba 9-17, medan jag hellre jobbar 18-02 eller så. Vem får jobbet? Den som jobbar dagtid förstås, eftersom arbetsgivaren måste betala OB-tillägg för mig, om jag ska jobba de tider som INTE är obekväma för mig.

    Reglerna finns för att skydda mot att en arbetsgivare tvingar sina anställda att jobba på tider som inte passar dem, men samtidigt utgör det ju ett hinder för andra.

    Det finns ju fördelar med att vissa jobb utförs på kvällar och nätter. T.ex ett företag med många anställda, där det behövs fixas med datorer. Ska teknikerna komma och uppdatera och underhålla datorerna på dagtid, så stör de den övriga personalen i deras jobb.

    Om den som vill jobba 9-17 får jobbet så ska han/hon få OB-tillägg för arbete på sena kvällar, medan jag får det om jag måste jobba över efter min ordinarie arbetstid. Facket måste bli mer flexibelt.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med och förstår i nästintill allt du skriver. Det handlar om flexibilitet. Idag finns kryphålen vilket möjligör för entreprenören att kringgå lagen, på gott och på ont. Om eller NÄR vi vågar bli mer öppna och förstår vad entreprenören och den anställde vill, kommer mycket att bli bättre. Kanske kaos i början, men sedan kommer vi att lära oss att leva utan de socialdemokratisak väggarna!

    Jag hör motargumen så som att "jag kommer inte gå och jobba på natten om jag får mer pengar på dagen eller lika mycket"
    För mig är det en märlig inställning till att jobba...

    Men, men - det är dessa frågor jag vill driva om jag skulle komma till riksdagen.

    Var rädd om dig och tack för att du tog dig tid att kommentera.

    //Rebecka

    SvaraRadera