måndag 21 september 2009

Studentliteratur

Okej, nu ska jag blogga om studentliteratur enkom för att det stör min vardagsbild. Hade detta varit för två år sedan hade jag bara sagt "som du bäddar får du ligga" och varit totalt omedveten och ointresserad om hur jakten och ekonomin kring studentlit eratur faktiskt påverkar olika. Det läskiga är att det beror på vilket ämne du läser. Mina frågor är om det är okej, ska det va så ojämnt på universitetsnivå att få tag i litteratur? Eftersom jag sitter med i ämnesnämnden har jag förstått vad det beror på.

Att hitta "billig litteratur" är inte svårt, frågan är väl dom om jag personligen vill läsa "billig litteratur" då fri marknad fungerar bra mellan studenterna och då blir billigt oftast "väl använt". Det tar även tid att luska fram och strukturera upp köpet med begagnad litteratur - tid är också pengar.
Men om jag vill köpa ny litteratur kan det vara ett ännu mer helvete. Framför allt om du läser den bästa ämnesdiciplinen på jorden, statsvetenskap. Och allt brister i kommunikationen mellan de ansvariga på statsvetenskapen, lektorerna (lärarna, föreläsarna)och studentbokhandeln.

Det roliga i det hela är att på nationalekonomin då läste vi på tre kurser, tre böcker. Det fungerade och användes flitigt i alla tre kurserna. Ekonomiskt sett var det guld! De fanns tillgängliga - begagnat och nytt. KLOCKRENT!

På Media och kommunikation hade vi en bok som studerades noga och ett kompendium. Allt fanns inne på bokhandeln enligt överenskommelse.

I Ledarskapsutbildningen - ja, där var föreläsarna som lågstadieläraren och verkligeh satte litteraturen i våra händer. Najs.

Och så kommer jag till Statsvetenskapen. År 1 funkade det okej, inte klockrent, men okej. Nu år 2, så har fortfarande inte all litteratur kommit till den kurs som påbörjades den 19 augusti!

Är detta okej? Föreläsaren skiter ju i vilket, ansvaret ligger på mig att hitta litteratur och det är okej, samtidigt som det borde störa deras bild med tanke på undervisningen och studieresultatet. Hursom, lektorerna ska rapportera till studentbokhandeln så att litteratur finns tillgängligt där två veckor före kursstart. Jag beställde mina böcker den 19 augusti - då hade studentbokhandeln inte fått listan på våra böcker. Tjejen i kassan sa att det var första gången hon såg listan (den jag hade i handen)
Idag har alla böcker kommit utom en.

Skit samma hur jag löser min litteraturlista egentligen. Det som är intressant är hur överenskommelser följs utifrån vilken kultur som finns i respektive ämne där respektive individ agerar.

Så än en gång - vi måste börja arbeta med attityd i samhället. Låt oss satsa på...kan jag säga ett kollektivt individansvar eller ska vi hitta ett annat ord som gör att vi tar ansvar för oss själva, men ändå ser till att kollektivet fungerar. Civilkurage är ett ord, men kanske inte passar in i alla sammanhang, men någonstans är det den innebörden som bör lyftas som helhet.

Nu ska jag sätta mig och skriva metoduppgifter utifrån litteratur som jag inte fått...än...tillslut hittade jag en person i Stockholm som har boken, nu ska vi bara få den till Linköping. Skam den som ger sig!

Var rädd om dig och de runt omkring dig!

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar