lördag 27 juni 2009

så undrar vi varför det finns krig

En vänlig gest är något som uppskattas och som vi alla blir glada för att uppleva. Nu vill jag veta vilket ansvar du har att få samhällets vardag att bli vänligare. Jag misstänker nämligen att vi glömer bort att kika på spegelbilden. Det är inte för inte som Michael Jackssons låt "Man in the mirror" skrevs...

Idag har jag suttit på våran baksida och njutit av sol och pol och funderat på när vi i våra hem, i skolan, på jobbet, på puben, på ICA, du förstår, ska tänka på hur vi är mot andra och varandra. Måste det till katastrofer och annan skit innan vi ska förstå att vi ska bry oss om varandra hela tiden i alla möten?

När jag för den här diskussionen med vänner förklaras eller försvaras vår "ovänlighet" med att det finns inte tid till att vara trevlig, alla är så självupptagna, etc (har du någon mer bortförklaring till varför vi inte ska va trevliga så kommentera gärna)
Det som förvånar mig är att ingen hitintills har sagt; " ja, vad f..n håller jag på med - imorgon ska jag le mot alla jag möter"
I mina öron klingar det orimligt att det är okej att inte le mot någon i affären elle att plocka upp någon annans skräp eller plocka upp när något ligger på marken som inte ska ligga där eller resa en vält cykel, helt absurt!
Har vi blivit så förbannat bekväma i vårat land att det är okej att strunta i att hjälpas åt? I så fall har vi ju missat en stor bit i att leva i ett samhälle? Och så undrar vi varför invandrare till Sverige tycker vi är kalla som människor?

Nä, skärpning på oss, mig och dig! Ena sekunden vill vi anamma europatänket och umgås lite mer fritt - nästa är det läskigt och inte mitt ansvar att hjälpa den som blir slagen eller om vi ser att något är tok. "det är inte mitt ansvar" Nähä, vems ansvar är det då?! Nästa gång kan du väl säga till den som har ansvaret så han/hon blir medveten eller så kanske du kan hjälpa till lite tills ansvarig kommer?!

Så ladda ner (lagligt) "man in the mirror" av Michael Jacksson och fundera på vad han menar och vad du kan göra för att göra våran underbara stad ännu bättre!

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar