fredag 5 juni 2009

Sund konkurrens

Smaka på det ordet. Hur känns det? Är det inte rätt sköna ord? Borde det inte vara själklart att en stad bedriver sund konkurrens? Varför bloggar jag om "sund konkurrens"
Från början var det tänkt att politiker ska syssla med att driva in skatter och se till att regler finns för att leva och verka i Sverige.(mycket förenklat, men låt mig få fortsätta) För en tid sedan uppmanades Sveriges kommuner av Riksdagen att det skulle bedrivas ett "gott företagsklimat i varje kommun" (mycket fina ord och mycket bra försök till attitydförändring)

I Motala finns ett gott företagsklimat. I Linköping DRIVER kommunen goda företag.

Bra eller dåligt? Ja, det beror på hur du väljer att se det hela. Jag väljer att se det som så att Linköping försöker skapa intäkter på invånarnas bekostnad. Det hela är otroligt paradoxalt.

Enligt aktiebolagslagen måste ett AB gå med vinst inom en viss tid - enligt kommunallagen får inte kommunalägda bolag gå med vinst ENKOM för att inte konkurrensen ska bli sned. Därmed inte sagt att bolagen ska gå med förlust. Tvärtom - om nu en kommun promt vill driva förvaltningar i bolagsform, av olika anledningar, så MÅSTE företagen vara sunda i sin konkurrens, för invånarnas skull och för den enskilda företagarens skull!

Låt mig få ta ett exempel som jag själv kan le åt, samtidigt som adrenalinet sätter igång och pumpar i mig.
LKF, Linköpings Kommunala Fastigheter. Förvaltar kommunägda fastigheter för att inte skötseln ska bli eftersatt i våra skolor och andra kommunägda fastigheter. Bara här ler jag, varför måste ett bolag till för att våra kommunägda fastigheter ska bli underhållna?! Det måste väl varit "fel" ledning innan? Eller?
Hurusom. LKF har ålagts av Stadshus AB att gå med vinst. Hmmm....Skolorna som är kommunala, får höga hyror och får därmed sin budget nerskuren för att klara hyrorna. Men det påstås att skollokalerna inte är eftersatta i underhåll i alla fall....
Låt mig fortsätta. Om någon vill hyra av LKF, låt oss ta en förening som exempel, en förening som i sin tur varit tvugna att gå över till AB för att möta sin verklighet så får denna förening marknadsmässiga hyror. Detta leder till att de måste ta ut skyhöga priser till oss invånare som ska nyttja föreningens (bolagets) verksamhet. MEN om jag som linköpingsbo väljer att hyra en gympahall för att spela innebandy eller badminton - DÅ får jag det subventionerat...av LKF...som ägs av dig och mig...men jag kunde egentilgen fått det av föreningen som vill försöka överleva i sin idrott.... E du mä? Är detta sund konkurrens? Är det så här vi vill att vi som kommun ska driva vår fantastiska företagskoncern?

Jag vill det inte. Jag vill att vår fina koncerns vinster ska regna över på våra invånare, så att de kan få jobb, få billigare el, skolans budget utökas etc. Då kan vi politiker syssla med att höja lägsta nivån inom skola, vård och omsorg. En politiker ska inte syssla med att driva företag, vi ska inte tänka företagsekonomi vi ska tänka nationalekonomi! Vi ska se till att företagsekonomer och entreprenörer/företagare har enkla, tydliga regler att följa så att mer pengar kan skapas och där kan politiken få sin inkomst...
Det funkar i Motala, varför skulle då inte det funka i Linköping fast ännu bättre?

Må gott!

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar