torsdag 4 juni 2009

Min första 100 dag är redan slut

Och jag är fylld av hopp, tro och förväntningar. Idag samlades 47 politiker i Stadshuset och jag var en av dem! 100 företag skulle få besök av kommunpolitiker och vi hade i förväg fått veta av Helena Bernholtz på Nulink (Linköpings näringslivskontor) vilka företag vi skulle möta under dagen. Jag hade läst in mig på Collegium och IonBond och var fylld av förväntan.
Klockan 10.00 knackade jag på Collegiums dörr där jag möttes av Jens Nyström, en av delägarna till Collegium Konferens och Restaurang. Vad spännande det var att se visionerna hos en riktig entreprenör. Jens är servicemänniska hela vägen och kan sin restaurangvärld på sina fem fingrar. Idag har han klivit ifrån den dagliga verksamheten och driver företaget till andra nivåer så att säga. Jens och jag hade MYCKET att diskutera och jag förstod dilemmat och har mött problemen i andra verksamheter. Och jag är fortfarande förvånad över att inget sker...men sen kommer jag ju på...det är ju därför jag vill in i politiken *ler*

Jens och jag talade mycket om yrkesutbildning kontra yrkesförberedande utbildningar. Här kan Folkpartiet göra skillnad!
Vi talade om den orättvisa konkurrensbild som kommunen driver i form av Linköpings kommun driver bolag som konkurrerar med konferens och restaurang. Här kan Folkpartiet göra skillnad!
Jens lyfte även frågan om hur viktigt det är med politikernas och myndigheternas attityd mot den lilla företagaren och entreprenören - jag kan inget annat göra än att säga - här vill JAG som Fokpartist göra skillnad!

Möte nummer två var hos Greger Håkansson, VD på IonBond. Ett företag som sysslar med ytbeläggningar på borr, stötdämpare, etc. Detta företag var SÅ attans intressant att besöka. Här levde de verkligen i nutet. Planering skedde två gånger per dag och då hade de framförhållning! Helt fantastiska människor som klarar av alla snabba beslut och alla snabba förändringar! Jag gillade!

Greger hade inga större bekymmer med kommunen och politiken. Några privata frågor, men även Greger undrade över prakitkplatser och yrkesutbildningar. Bengt i Bildningsnämnden ska få ett härligt mail om "mina" två företags önskningar....

Givetvis lyfte IonBond trafikproblemet på Tornby - och vad kunde jag säga? Flytta...stan växer...byt stad... skämt å sido...jag hörde vad han sa...och det kanske räcker...

100-dagen är här för att stanna! En fantastisk dag där verklighet möter verklighet och där ord ska bli handling! Och jag vill vara en del av denna process. Så tack för att jag får möjlighet att vara med.

Må gott och glöm inte rösta i EP-valet.

//Rebecka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar