tisdag 9 mars 2010

Valet 2010, där mitten blir tydligast av de alla


Idag frågade en vän mig; är Folkpartiet fortfarande mitt emellan? Jag frågade; mitt emellan vadå? Ja, mellan sossarna och moderaterna.

Min vän har inte bott i Sverige på...tjugo år. Jag förstår var hennes bild av Folkpartiet kommer ifrån. Den bilden gavs under vår uppväxt i vår skola, men det är inte sanningen lägre. Eller är det mer sant än någonsin?

I min värld är Folkpartiet det frihetliga partiet som står för mitten, men det betyder inte kompromiss. Tvärtom så ser jag Folkpartiets partiprogram som ett av de mer tydliga. Vårt problem kan mer ligga i hur vi förmedlar och när vi förmedlar våra budskap. Jag kan se överlag att partierna klamrar sig fast vid sitt sätt att marknadsföras och samtidigt kastar de in sig i den nya moderna marknadsföringen utan att riktigt ha kartan klar. Men det är en annan diskussion.

Tillbaka till Folkpartiet, som har en fantastisk politik för näringslivet. En underbar klimatpolitik, en vacker integrationspolitik. Politiken för skola, vård o omsorg är fantastisk, för att inte tala om vår EU-politik. Folkpartiet är liberalt. Våra meriter visar det. Vårt politik har inget utgångsdatum. Om det är samma sak att vara i mitten som att vara liberal, ja, då är vi i mitten. För den sakens skull är vi inte rädda för att säga ja eller nej. Mitten betyder inte kanske. Om Folkpartiet är i mitten så är vi tydliga. Det är en styrka i politiken att vara tydlig och jag tror att många saknar just den tydligheten just från partierna.

Folkpartiet, smaka på ordet. Fundera på dina värderingar. Känner du till den liberala politik som gett oss så mycket genom åren före socialdemokratiseringen drog som en röd mannalång vind genom vårt land.

Har du en rättvis bild av Folkpartiets politik eller hittar du på en bild utifrån valda sanningar? Kanske, kanske inte. Jag vet i alla fall att jag är starkt för den nyliberala synen på företagande och jag är lika starkt för socialliberalismen som utgår ifrån en positiv frihetsdefinition.

Frihetsdefinition blir individens frihet beroende av att alla har lika möjligheter och tillgång till positiva rättigheter som skall garanteras av staten, såsom exempelvis utbildning och sjukvård.

Folkpartiet förespråkar en aktiv socialpolitik och en viss aktiv ekonomisk politik från statens sida. Som socialliberal menar vi att om marknaden inte fungerar skall staten se till att den gör det, medan många marknadsliberaler ofta anser att statlig inblandning enbart kan försämra läget.
Med de definitionerna ser jag att jag själv är liberal kort och gott och menar att marknaden måste få vara marknaden, men det är en uppbyggd välfärd, den behöver bevaras i viss mån. Framför allt så måste skola, vård och omsorg till viss del vara statliga angelägenheter. Här vill jag vara med och riva de socialdemokratiska väggarna och förändra bilden av var politiken ska vara med och betala.

Men fundera en stund på vad som är viktigt för dig. Valet 2010 kan bli historiskt och det är upp till dig och mig. Om allt går som vi vill och som jag hoppas, kliver vi ännu steg närmare i förändringsprocessen. För det är en process som förändras hela tiden. Utveckla eller avveckla. Den ständiga frågan.

Jag vill utveckla den regering som är nu. Jag vill ge regeringen, med Folkpartiet förtroendet en gång till. För att verkligen få se att den liberala politiken är här för att stanna och utvecklas ännu ett varv.

Kram å Karma
Rebecka

2 kommentarer:

  1. You made some decent points there. I looked on the internet for more info about the issue and found most individuals will go along with your views on this website.

    SvaraRadera
  2. Hexachipx.com is a leading website development and web design company in Trivandrum.
    Unlike other web design Trivandrum firms we deliver personal attention to our clients taking time and web developers agency understanding their requirements.

    SvaraRadera